Alla inlägg den 10 april 2013

Av fjaerilssommar - 10 april 2013 09:48

Teknikskifte. Vilket fult ord. Det betyder kort och gott att de kapar telefonledningen, vill du ha telefon fortfarande så måste du skaffa ett annat sätt att ringa på. Mobilnätet är inte tillförlitligt där vi bor, men det är det som gäller. Igår så fick jag tydligen en ny operatör, nummerpresentationen slutade fungera. Misstänkte det direkt, jag hade rätt! Den nya operatören hade missat den tjänsten. Jag tror att det säkert är fler än jag som väljer om de vill svara när telefonen ringer. Trots NIX så ringer försäljare och andra personer som är energitjuvar, så då vill jag kunna välja att svara. Speciellt då man redan är på minus på energikontot.

Nu så får jag tillbaka den tjänsten senast imorgon så jag hoppas telefonen håller sej lugn idag.

Igår så fascinerades jag över att oavsett hur tydlig man är så kan det ändå bli helt fel. Min mamma ringde och var lite uppjagad eftersom en granne hade kontaktat henne och pappa, Mina föräldrar är i 80-årsåldern och inte helt pigga längre. Pappa hade dessutom drabbats av det som börjar på M och ingen vill ha, fast det är kortvarigt. Min lillasyster var på jobbet och hästarna hade rymt, de sprang ner mot byn och "halkade runt" på den isiga vägen. Hon är änka och lite orolig över mamma och pappa, mån om dem på alla vis. Pappa är diabetiker och har nyligen haft lågt blodsocker första gången, åkte ambulans in eftersom de misstänkte stroke(vilket farfar hade 7 ggr) så det fanns i bakhuvudet när pappa blev dålig igen. Eftersom mamma hade ringt alla i släkten i byn så ringde hon mej, fem mil bort, för att få hjälp att nå min lillasyster. Jag ringde på hennes jobb. Var mycket noggrann med att säja vem jag var. Fick upprepa namn och släktskap igen, stressad personal?, ville att de skulle hälsa lillasyster att hästarna var på rymmen, både så att hon inte skulle bli så orolig när hon startade mobilen och hade 20 missade samtal från mamma, samt att hon skulle kunna skynda sej hem innan de skadat sej eller orsakat nån olycka. Hälsningen löd från hennes jobbarkompis

- Din mamma har ringt dej och din syster, det har hänt nånting!

-Oj! sa min syster. Vem var det som ringde? (Frågade med båda systrarnas namn)

-Jag vet inte, jag minns inte.

Varvid lillasyster fick lov att gå från jobbet lite tidigare och i all hast. Hon ringde mamma direkt och undrade vad som hänt och blev lugnad av att det var hästarna, inte pappa som var orsaken till samtalen.

Såå- oavsett hur tydlig man är, talar långsamt och upprepar kortfattligt så blir det fel.

-Hälsa min syster att jag (X) ringt och att hästarna rymt. Så hon inte blir så orolig över att mamma ringt..

Det blev för mycket information tydligen.

Det gick för övrigt bra med hästarna, ingen skadade sej.

Ovido - Quiz & Flashcards