Direktlänk till inlägg 1 maj 2013

Sömnstörningar

Av fjaerilssommar - 1 maj 2013 00:37

Det är så typiskt. Nu hade jag somnat och sovit en halvtimme. Men jag är så lättväckt! Speciellt då jag är för trött. Nu pratade maken och dottern med varandra i vardagsrummet och jag vaknade. Det spelar ingen roll att jag har öronproppar i öronen och de är på andra sidan huset. Så nu får jag sitta uppe och roa mej med annat i några timmar tills jag kan somna om, för se det går inte heller. När jag blivit väckt är jag vaken! Så har jag alltid varit och lär nog förbli det också.

Nu har jag varit extremt trött och slut i flera månader, känts som ett mörker utan slut. Det har tagit på att resa till och från Neurorehab men informationen och de nya vännerna med samma diagnos vill jag inte vara utan. Personalen som jobbar där är fantastisk! Oavsett hur gnälliga vi var över våra liv och tillkortakommanden så fick vi en klapp på axeln och blev sedda. Vi fick hjälp att inse att detta handikapp är för livet men att vi kan må bättre än vi gör idag om vi bara lär oss hantera det.

Nu så sitter jag här och illamåendet har slagit till ordentligt. Säkert kommer det sej av att min kropp skriker på sömn men jag kan inte somna om! Det är som att jag blivit skrämd och jag reagerar med att försöka fly när jag vaknar så där. Då får jag hitta på något som distraherar mej så att jag kan gå och lägga mej igen.

Med störningarna i sömnen kommer sen mardrömmarna, det håller på tills jag har blivit mindre "grundtrött". Det är som en ond cirkel.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av fjaerilssommar - 12 januari 2014 16:11

Jag undrar om man verkligen ska se fram emot att bli ålderspensionär. De verkar ha det så hektiskt. Att man sen kan få säja vad som helst med ålderns rätt (?) det är en annan sida på myntet. Delvis tror jag att det bottnar i att orken blir nedsatt,...

Av fjaerilssommar - 6 januari 2014 14:54

Nu sitter jag här medelålders, sjuk, på väg att bli sjukpensionär pga min hjärninflammation som ledde till hjärntrötthet. Min tillvaro är begränsad till att vila för att orka med det nödvändigaste under dagen. Att ha en någorlunda tillvaro med det so...

Av fjaerilssommar - 4 oktober 2013 09:56

Måste bara få berätta om en sak som jag hakat upp mej på. Min kära svägerska har varit sjukskriven ett par månader runt jul förra året. Hon är ensamstående och bor i en universitetsstad så under några år bodde min äldsta döttrar i samma stad och de k...

Av fjaerilssommar - 23 augusti 2013 20:57

Nu har jag blivit kvitt min sommarförkylning och mått något bättre sedan i torsdags förra veckan. Påföljden är att jag är uppe mer dagtid, blir tröttare och sover oroligt och få timmar på natten. Drömmer mardrömmar så jag vaknar och inte kan somna om...

Av fjaerilssommar - 5 augusti 2013 22:29

När man blir uppringd på utsatt tid från ex.vis vårdcentralen. När det händer! Idag fick jag vänta tre timmar efter uppgiven tid på att bli uppringd..Nu är jag ändå hemma pga sjukdom men jag vill kunna vila/sova för att bli frisk. Folk som gör...

Ovido - Quiz & Flashcards